Starosta Melsztyński Starosta Melsztyński
722
BLOG

Nudny wpis o emeryturach

Starosta Melsztyński Starosta Melsztyński Społeczeństwo Obserwuj notkę 22

Taki sarkazm przeczytałem w S24:

Dlatego proponuję podnieś wiek emerytalny, podatki, zabrać pieniądze na spłatę zadłużenia tylko głosującym na Nich.

http://alexanderg.salon24.pl/611114,do-frajerow-nienazwanych-niestety-mamy-demokracje

Prawda jest jednak taka, że obniżenie wieku emerytalnego wymagać będzie radykalnego podniesienia podatków i/lub rosnącego zadłużenia.

Biorąc wartość przeciętnej emerytury za 2000 zł mamy prosty rachunek:

2 lata krótszy czas pracy  24 x -2 000 = -48 000 zł. O tyle zmniejszą się wpłaty 1 pracującego na fundusz emerytalny z powodu skrócenia czasu pracy o 2 lata.

2 dodatkowe lata wypłacania emerytury 24 x -2000 = -48 000 zł. O tyle więcej trzeba będzie wypłacić świadczeń emerytowi.


-48 000 + -48 000 = -96 000. Tyle wyniesie niedobór w funduszu emerytalnym każdego Polaka w wyniku obniżenia długości stażu pracy i przedłużenia okresu pobierania świadczeń emerytalnych. Ten niedobór ktoś będzie musiał pokryć. Będzie to więc przyszły emeryt wpłacający na swój fundusz te prawie 100 000 zł, albo podatnik pokrywający niedobór lub państwo pożyczające na pokrycie bieżących zobowiązań.


Do tego dochodzą przeze mnie dla uproszczenia nie uwzględnione pewne koszta związane z obsługą systemu emerytalnego, koszty zniżek różnego rodzaju, które przysługują emerytom i pewne koszty demograficzne.

Tego rodzaju wyliczenia powinny były być przedstawione społeczeństwu już w chwili projektowania reformy emerytalnej, by zapobiec pojawiającym się populistycznym propozycjom.

Podobne wyliczenia należałoby też jak najprędzej zaprezentować w obliczu zapowiadanej reformy tzw umów śmieciowych i ich uzusowienia.

Ja oczywiście nie zastąpię programów obliczeniowych z których korzystają rachmistrze ZUS i na których opiera się rząd zamierzając przeprowadzić uzusowienie, ale znów, z grubsza biorąc, można spróbować policzyć:

Przyjmujemy dla uproszczenia, że młody człowiek zaczyna pracować w wieku 22 lat i pracuje do 67 roku życia. Przyjmijmy też, że następnie dożywa do 85 roku życia i otrzymuje miesięcznie  2000 zł emerytury. Suma wypłat emerytalnych wyniesie 432 000 zł. Nie uwzględniając wskaźnika inflacji, bo jest w zasadzie przy tych wyliczeniach nieistotny, jak i pewnych czynników demograficznych, np że jakaś część pracujących umrze przed osiągnięciem wieku emerytalnego i ich wpłaty przypadną innym, możemy sporządzić następujące kalkulacje.

Młody 22-latek zaczyna opłacać koszta swojej emerytury w momencie podjęcia pracy zarobkowej. Aby otrzymywać 2000 zł miesięcznie musi wpłacić 432 000 zł w ciągu 45 lat co daje 9 600 zł rocznie, albo 800 zł  miesięcznie. To nie jest drobna suma, ale możliwa do odłożenia w ramach regularnego oszczędzania. Jeśli jesteś zatrudniony na umowie śmieciowej powinieneś bezzwłocznie otworzyć sobie konto bankowe o długiej perspektywie oszczędzania i co miesiąc odkładać te 800 zł.
 

Jeśli zaczniesz oszczędzać dziesięć lat później, to będziesz musiał rocznie oszczędzać 12 343 zł, czyli co miesiąc odkładać 1029 zł, a po kolejnych 10 latach, wiecznie młodzi, co projektują swoją przyszłość i ustatkowanie się za najbliższym rogiem, ale nigdy nie zdobędą się na to będą musieli oszczędzać odpowiednio 17 289 zł rocznie i 1440 miesięcznie. Nie dasz rady, a jak mi nie wierzysz posłuchaj zawodzenia niektórych 65 letnich muzyków, którzy nagle znajdują się bez zapewnionego bytu na starość, mimo minionych dochodów, o tórych ty szaraczku nawet nie możesz pomarzyć.

Ja jestem ponad to, ja mam byt zapewniony i to całkiem tłusto, co miesiąc dokłądałem do swojej emerytury pokaźną sumkę, bo zrobiłem sobie taką kalkulację dawno temu. Właściwie, to mam zamiar, by nie umrzeć z nudów, pójść na umowę na dzieło, mam kilka interesujących propozycji. Ale dla mnie umowa śmieciowa jest stworzona, nie planuję wpłat na fundusz emerytalny, bo jestem zabezpieczony. Otrzymywanie stawki brutto bardzo mnie pociąga. To będą przyjemne i łatwo zarobione pieniądze.Ale być może uzusowienie uderzy i we mnie rykoszetem. Wiecie co - nie będę zbytnio protestował.

Nie bądź frajerem, zadbaj o swoją starość póki jesteś młody.

Patriotyzm jest ostatnim schronieniem szubrawców. Samuel Johnson    

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo